Beaucoup du soleil dans La Plage

6 augustus 2010

Aan de volgers van ons tour-blog,

Het is alweer een tijdje geleden sinds er voor het laatst een post geweest is op dit blog, waarvoor excuses.. u hoeft niet meer te smsen, bellen en faxen. Er is veel gebeurd sinds ons laatste bericht vanuit Parijs.  Vanuit Parijs zijn we vertrokken richting Orleans. Een plaats die vooral bekend staat om de mooie Payage die er om heen ligt. Onderweg sloeg het noodlot wederom toe. Bart kwam ongelukkig in aanraking met het asfalt met een gebroken sleutelbeen als gevolg, dit betekende meteen de tweede grote tegenslag van deze Tour. Bart wilde wel graag nog wat foto's van de ambulance, deze zijn zeer binnenkort terug te vinden op zijn facebook. Aangekomen in Orleans werd de eerste verjaardag van deze tour gevierd van Gianne, wel om 12 uur pas natuurlijk.

Op 1 augustus vervolgde we onze reis langs de uienvelden, zonnebloemvelden, kernreactors en typisch Franse vervallen dorpen riching Tours. Tours de stad van de bekende Kathedraal, welke ook bezocht is. We blijven immers een Rooms Katholieke studenten vereniging (van origine). Op deze gezellige camping werd een taart bezorgd voor onze jarige Gianne welke gewillig werd verorbert door de hongerige renners. Op de camping volgde verder het dagelijkse avond ritueel van Klaverjassen, Toepen, slap lullen en consumeren van literatuur. Een bijzondere vermelding verdient het toiletgebouw op deze camping, waar het in de jaren '30 nog hip en vooruitstrevend was is het anno 2010 toch lichtelijk gedateerd. Erg veel tijd om bij dit euvel stil te staan biedt de tour niet, we moesten verder richting Chatelleroux.

Deze mooie camping bood, tot groot genoegen van de renners, een zwembad. Als kinderen zo blij sprintten alle renners richting het zwembad (van 15m x 8m, u begrijpt het was gezellig druk) in het zwembad werd direct de voetbal ingenomen onder de noemer: 'You go out or Ball go out', helaas dolven we het onderspit en de ball ging out. De dag er na volgde een wel verdiende rustdag aan het meer dat er niet was. Sommige verkozen Chatelleroux center en een uitgebreide lunch waar andere toch gingen voor het hangen bij het zwembad, de tour win je immers in bed. Omdat de avond er voor uitgelopen was op een spreekwoordelijke gekke avond (voor info vraag een van de dames) dook iedereen vroeg zijn bed in. De dag erna volgde de meest helse etappe tot nog toe, met windkracht 7, grijze lucht en intens veel heuvels kronkelde het peloton zuid west waarts, bij de lunch moesten helaas enkele de strijd tegen de elementen staken waar andere de laatste tientallen kilometers door fietsten (alhoewel mijnwerken en betere beschrijving zou zijn).  Op de camping aangekomen zette iedereen zijn tent op waarna de groep werd getrakeerd op een fijne regenbui. De groep vluchtte naar het hoofdgebouw waar de uitermate vriendelijke Engelse eigenaar en zijn vrouw de bardienst voor hun rekening namen. De helft had toen al heerlijk warm gedouched, de andere koud afhankelijk van het feit of je al dan niet voor Maurits zijn CV sabbotage had gedoucht. Iedereen dook vroeg zijn bed in voor de dag die we nu vandaag noemen. De jarige van vandaag, Leonie, fietste de gehele dag met fleurige kralen in haar wiel en zal straks nog getrakteerd worden op wat champagne en taart. De camping is prima, het zwembad wat koud. Iedereen zit weer in de grote kring, bespreken het 'nieuws' dat de telegraaf ons zojuist bracht, sommige bemoeien zich met het kookgebeuren waar andere zorgen dat de drank koel blijft.

Vanuit de Frans Atlantische kust doen we de hartelijke groeten aan u!

1. Rita en Ed Renaud:
    6 augustus 2010
    Veel respect voor jullie prestatie, lekker doorgaan zo! 85 foto's gezien, heel leuk zoals jullie erbij zitten op de diverse campings, en op de fiets natuurlijk.Allemaal de groeten en succes, extra knuffel voor Irene en Sjanil.