De laatste loodjes

15 augustus 2010 - Huesca, Spanje

Daar zijn we weer, heden vanuit Bielle een idyllisch Frans bergdorp in de Pyreneeën. Voordat we terug komen op de heroïsche beklimmen eerste even een overzicht van de Tour de Surf. Sinds onze laatste blog zijn we begonnen aan de zogenaamde Tour de Surf. Allereerst kwamen we aan op de zandduin in Carcans Plage waar niemand onze plek eigenlijk precies wist en er  eigenlijk ook niet echt plekken waren. Eind goed al goed stonden alle tenten op de zandvlakten en begaf het peloton zich richting het strand. Wouter (W.) en Rintje waagde zich met een plank de zee in waar de rest van de groep toch koos voor rusten op het strand. In de avond naar het eens zo rustieke dorpscentrum van Carcans waar een heus poppodium met dito franse artiesten was herrezen, dit tot grote vreugde van de Franse jeugd (jonger dan 16 jr) en enkele tourgangers. De dag erop werd verder afgedaald naar Mimizan. Wat een heerlijke etappe langs het strand moest worden veranderde snel in een kleinschalige hel. Het fietspad was in het bos en bestond uit niet meer dan wat verrotte betonplaten, met uitstekende ijzeren harnas, en zandpaden. Het resultaat was 6 maal lek in een uur en na 2 uur fietsen 10km op de teller, dit zou een voorbode zijn van een lange warme etappe. Via omwegen, late lunch en zoektocht werd uiteindelijk na een uur of negen de camping bereken in Mimizan Lac, het meer waar zo later bleek toch niet ingezwommen mocht worden. Erik en Josh hadden. hoe toepasselijk, een heerlijke cocktailavond neergezet. Goede aanleiding om de enorme voorraad RED BULL te laten slinken en ons wat energie in te drinken voor de 'lange' nacht. In de avond vertrok een groot deel richting Mimizan Plage, dit via 1 van de 2 taxi's in het uitgebreide taxi netwerk. Het werd een gekke avond waar de foto's wellicht meer zeggen dan 1000 woorden. De volgende dag was een rustdag welke genoten werd aan het strand van Mimizan. Het surfersgilde verkoos wederom de plank maar werd door hoge golven en gevaarlijke stroming de zee weer uitgejaagd. De groep flaneerde over de Mimizanese boulevard, lag op het heerlijke strand of streden tegen elkaar in een pot beachvolleybal. Na een goed extern diner ging iedereen op tijd naar bed, immers de Pyereneeen stonden voor de deur. De volgende morgen fietsten we richting Saint Sever aan de voet van de Pyreneeen, de locale eigenaar was zo blij dat er naast een welkomstbord voor ons een heuze koelwagen was opgesteld. Later kwamen hier nog de stoelen en tafels bij, we aten voor het eerst in 2,5 week weer is aan een tafel, en als bekroning nog 2 sfeer bouwlampen om de boel nog eens goed in de spotlights te zetten.
De etappe daarna stond volledig in het teken van de Pyreneeen. In het begin van de rit was er nog niets aan de hand, tot dat er in de verte iets werd gespot. De besneeuwde toppen van de pyreneeen doemden voor ons op en het peleton viel stil. Zinnen als: "Ze zijn toch wel hoog" en "Moeten we daar overheen?" was het enige wat er nog uit kwam. Na 100 km kwamen we aan in Lourdes, het voorportaal van het gebergte. De bidons werden gevuld met het heilige water, en vol goede moed reden we - al pelgrims en rollators ontwijkend - verder naar Argeles - Gazont. Hier zou onze camping ergens moet zitten. Ralf had de groep wel medegedeeld dat er "Misschien eventueel nog een klein stukje vals plat richting de camping" in zou zitten. Dit bleek bij aankomst een zeer pittig colletje te zijn met een gemiddeld stijgingspercentage van een goede 7 procent. Dit heeft naast veel frustratie en woordenwisselingen met Ralf niet veel opgeleverd. Wel een mooie camping trouwens, met uitzicht over een stuwmeer en de bergen. Echter bereikte een klein groepje renners deze camping een paar uur later, dankzij een overmoedigheid  die resulteerde in de beklimming van de Hautacam. Met 100 km in de benen en geen bergervaring zat de moed er nog goed in. We zouden dat bergje wel eens even op fietsen. Nu kennen we een probleem uit het verleden dat de route niet altijd even duidelijk is, en zo ook konden we de voet van de Hautacam niet in een keer vinden. Na 140 kilometer begonnen we eindelijk aan de klim. Het werd een titanenstrijd tussen Jan-Willem, Rintje en Thomas (ook wel bekend als Gesink). Gesink werd al snel getroffen door de welbekende hongerklop, en was gezien. Jan-Willem wist als eerste de top te bereiken, vlak voor Rintje. Gesink wist als derde alsnog de top te bereiken, al was de beste man zo vermoeid dat hij kaboutertjes claimde te zien. Roeland was winnaar van de amateurklasse.
Dit alles was echter maar een voorproefje op de volgende dag; De Tourmalet stond op het programma. De berg waar Schleck en Contador een paar weken daarvoor nog een heldenstrijd hebben geleverd, zou vandaag getrotseerd worden door nét iets te dikke studenten die - in de meeste gevallen - hun eerste weken op een fiets had doorgebracht. Vanaf de camping moest er nog 18 kilometer naar de voet van de Tourmalet gefietst worden, en dan zou het echt beginnen. Leuk detail, deze 18 kilometer was al een klim van 3 å 4 procent, wat vele van ons niet wisten. Twee van onze kameraden hebben daarom ook al voor het begin van de daadwerkelijke Tourmalet al de spreekwoordelijke pijp aan Maarten moeten geven.
De rest begon vol goede moed, en zodoende finishten 25 man én vrouw bovenop de Tourmalet. Voor de geïnteresseerden onder ons hier de top tien:

1. Jan-Willem

2. Eline
3. Gianne
4. Karlijn
5. Katja

11 en hoger: Wouter T., Steven, Tjarco, Sam, Erik, Michael H, Ralf,  Maarten, Maurits, Bastiaan

Op moment van schrijven klinkt links van mij een heerlijke cd met franse chansons uit de jaren '50. Het gehele tafereel is iets waar Mart Smeets trots op zou zijn: Hendt en Berend hebben een wijnproeverij georganiseerd, en de tafel staat vol met heerlijke wijnen, worst en franse kazen. Je zou het op z'n zachts gezegd idyllisch kunnen noemen.
Morgen is de laatste etappe van belang: 110 kilometer dwars door de Pyreneeën, om na de Col de Portalet onze tent op Spaanse bodem te kunnen opzetten.
Het eind is in zicht, we kunnen Barcelona bijna zien, en de tapas en tieners aan de costa al bijna ruiken.

Adios!

1. Theo Stikkers:
    Fantastisch!
    Vandaag gearriveerd in Huesca. Een geweldige prestatie die wij jullie niet na doen. Nu heerlijk nagenieten, ook in Barcelona.
    Proficiat vanuit een regenachtig Rotterdam
    Theo en Eline Stikkers
  2. Gert en Hermien van der Wilt:
    15 augustus 2010
    Geweldig, wat een topprestatie! Fijn dat we via deze berichten mochten "mee"-reizen en genieten, bedankt!
    Tot de 18e.
    Gert en Hermien van der Wilt
  3. El Vis:
    15 augustus 2010
    en door de wijnproeverij konden er een paar de Tourmalet niet op?
    desalnietemin een prestatie van grote orde.
    geniet nog even met volle teugen.
    tot woensdag
    en alle verhalen
  4. paul en marianne rijksen:
    15 augustus 2010
    geweldige prestatie nu lekker feesten en genieten tot woensdag in leusden we zijn benieuwd naar je verhalen dikke kus paul,marianne,joost,lotte en bob
  5. Rita en Ben Krose:
    15 augustus 2010
    Zijn jullie feestelijk ontvangen in Huesca? Dat mag ook wel na deze prestatie! Hasta luego, veel plezier in Barcelona!
  6. Meta:
    16 augustus 2010
    Weet je, met jullie heliview verhaal is het goed toeven...een koenamatata waar moeder Meta met een grote glimlach een hoop lol aan beleeft...nog heeel veeel plezier..en voor degenen die met de bussen terug moeten...rijd voorzichtig, en laat je niet opjutten door de tijd...ik wacht jullie net zolang op tot jullie ook met de bussen gearriveerd zijn....
    moeder Meta
  7. Opa en Oma van Erik:
    16 augustus 2010
    Erik, gefeliciteerd met deze geweldige prestatie! Je bent nu de absolute fietstopper van de Nabers. We zitten nog wel met smart te wachten op de toptipfoto. Dikke kus van Oma en Opa.
  8. iris en joep:
    Sam en collegakanjers!!

Van harte proficiat met het behalen van deze fantastische prestatie.
    Geniet maar lekker van een paar dagen rust en ontspanning in Barcelona.
    Sam we kijken naar jou en alle reisverhalen uit.
    Tot woendag , dikke kus,
    Iris en Joep
  9. alex&benvenida d'ITALIA:
    16 augustus 2010
    Fantastisch! Allen gefeliciteerd met deze TOPprestatie. Ben echt ontzettend trots op jullie.
    Geniet van Barcellona (laat je niet beroven, ook niet in Hostel!!!) en voor de stoere bestuurders van de busjes: sterkte en rijd voorzichtig.
    In Italie staan de fietsen klaar voor het aftrainings-programma ;)
  10. pap en mam:
    16 augustus 2010
    Geweldige prestatie van de hele groep, jullie kunnen trots zijn op jezelf,zeer knap dat sommigen nog de moed hadden om na zon zware etappe even nog een "bergje" te doen, onvoorstelbaar. Geniet nog een paar dagen in Barcelona en goede thuisreis gewenst, met name de chauffeurs.Groeten
  11. Raymond:
    17 augustus 2010
    Aan Berend Damen.
    Sexy boyo!

Vanuit een regenovergoten Nederland complimenteren wij onze favoriete Rotterdamse student met een prestatie van jewelste. Diep, diep respect.

Wij verwachten je spoedig weer op de St. Jans voor een stevige pilsch.

Groetjes, kusjes en knuffeltjes!!
  12. Oma Romeijn:
    17 augustus 2010
    Ben verschrikkelijk trots op je, Rijan, en op alle andere deelnemers. Een geweldige prestatie hebben jullie geleverd.
    Ik doe de tour liever met de auto over de "oma-wegen".
    Kus van oma, Gerry en Nico.
  13. mieke daamen:
    18 augustus 2010
    Ik heb nog iets voor Tobias, Lars, Stijn en de rest van "het utrechtse". Heel leuk, dat jullie meeleven, maar zijn jullie er morgen ook ?
  14. Robin:
    19 augustus 2010
    Eline!

Toppertje, tweede op de Tourmalet...petje af!

Tot snel, ben benieuwd naar al je verhalen...

X Loes
  15. Vera.:
    21 augustus 2010
    Hoi Sam.
    Wat een TOP PRESTATIE!!!!
    Geweldig!!!
    Liefs,